Is bio uit de supermarkt wel echt bio?

Carrefour kondigde eerder deze maand aan ‘het goedkoopste biomerk van België’ te willen worden. Maar is biologisch wel compatibel met producten die worden verkocht aan dumpprijzen, zonder respect voor de lokale producent en het milieu wereldwijd?

Carrefour wond er geen doekjes om bij de bekendmaking van zijn nieuwe biobeleid: “Wij gaan met het merk Carrefour de goedkoopste bioproducten op de markt aanbieden. Dit wil zeggen dat we garanderen dat de prijs van die producten niet alleen goedkoper is dan die van hun biologische concurrenten, maar ook goedkoper dan die van niet-biologische producten.”

De belofte van de keten klinkt aanlokkelijk. Carrefour belooft carrément goedkoper te zijn dan niet-biologische producten! Deze grootscheepse aankondiging leidde al snel tot veel tandengeknars, onder meer bij het College van Waalse producenten. Zij publiceerden meteen een verklaring, waarin ze “vraagtekens zetten bij de motivering achter deze aankondiging en de risico’s voor de Waalse bioproducenten als gevolg van deze strategie.”.

Goedkoper, meer vervuiling, minder respect voor de producent …

Een prijzenoorlog lanceren in de biosector is niet zonder gevolgen: de invoer zal namelijk toenemen ten koste van de lokale productie.

Dat betekent tien keer meer grijze energie (meer verplaatsingen, meer vervuiling, meer zinloosheid) ten koste van lokale producenten, voor wie de prijsdruk dreigt de pan uit te swingen.

Écht biologische producten respecteren echter ook het werk van onze boeren door hun een eerlijke prijs te betalen. Deze aankondiging van ‘bodemprijzen’ zou de eerlijke economie wel eens kunnen destabiliseren, net nu die enigszins voet aan wal kreeg in een wereld op zoek naar gezond verstand.

Kunnen we in een dergelijke context nog spreken van bio en respect voor de medemens?

 

Winst maken of menselijk handelen?

Supermarkten hebben maar één doel: winst maken. Nu bio volop in opmars is, konden ze niet passief aan de zijlijn blijven staan, en ze schakelden hun methoden in om ook deze bloeiende markt te veroveren.

Helaas staat hun strategie lijnrecht tegenover die van de kleine lokale handelaars. Die kiezen immers voor lokaal en respect voor de producent, terwijl supermarkten hun hart en ziel verkopen aan de Heilige Winst.

Zij liggen niet wakker van de gezondheid van de consument, het faillissement van lokale producenten of de aangekondigde dood van de kleine handelaars … Supermarkten offeren alles op het altaar van de winstgevendheid.

Onlangs nog vroeg een biospeler zich af: “De supermarkten hebben in de jaren zeventig al de kleine buurtwinkels de das omgedaan.

Gaan ze nu herbeginnen? Hun wedren op de laagste prijs lijkt immers de biowinkel uit te roeien, die kwaliteit, gezelligheid, gezondheid en het voortbestaan van buurtwinkels weer belangrijk heeft gemaakt, in plaats van de winst van grote multinationals.”

 

Ethiek, zei u?

De definitie van bio is ‘gezond, ethisch en ecologisch’ consumeren. Met de opmars van bio in de supermarkt worden die ethische en ecologische aspecten echter met een dikke stapel eurobiljetten van tafel geveegd.

Bij bioproducten gaan we ervan uit dat de producent (en zijn werknemers) correct worden beloond met het oog op rechtvaardigheid.

Tegelijk moet worden vermeden dat tussenpersonen zichzelf vette marges toekennen op de rug van de producent en de consument.

Vanuit diezelfde geest is ook de traceerbaarheid van producten belangrijk, en moeten productie, verwerking, vervoer en distributie milieuvriendelijk gebeuren.


Met bio uit de supermarkt maken we een bocht van 180 graden: lokale producenten worden gediscrimineerd ten opzichte van goedkopere importproducten, die bovendien de planeet vervuilen met hun transport over lange afstand.

En dan hebben we het nog niet over de tonnen plastic verpakking rond die voedingsproducten, tegen alle gezond verstand in … Verder neemt het aantal tussenpersonen toe, en financiert de gemeenschap eerder de industrie in plaats van de lokale handelaars.

Denk daar dus even aan voordat je naar de kassa gaat!

Virginie Stassen

Virginie Stassen

"Journaliste depuis vingt ans, j’aime jouer avec les mots comme certains manipulent la terre glaise, donner du rythme aux lettres, du piquant aux phrases, de la saveur aux pages… Lorsque le contenu rejoint mon autre passion (le bien-être au naturel et le développement personnel), mes doigts galopent de bonheur sur le clavier. Le Bioinfo, que j’ai rejoint il y a quelques années déjà, m’offre ce privilège à travers son tandem de choc, Fanny et Naceur, que je remercie au passage. Chaque rencontre, toujours riche de sens, me voit sortir grandie."